Corsi di Laurea Corsi di Laurea Magistrale Corsi di Laurea Magistrale
a Ciclo Unico
Scuola di Agraria e Medicina Veterinaria
SUSTAINABLE AGRICULTURE - AGRICOLTURA SOSTENIBILE
Insegnamento
WATER RESOURCES MANAGEMENT
AVP5073917, A.A. 2019/20

Informazioni valide per gli studenti immatricolati nell'A.A. 2018/19

Principali informazioni sull'insegnamento
Corso di studio Corso di laurea magistrale in
SUSTAINABLE AGRICULTURE - AGRICOLTURA SOSTENIBILE
AV2293, ordinamento 2016/17, A.A. 2019/20
N0
porta questa
pagina con te
Curriculum SUSTAINABLE AGRICULTURE [001LE]
Crediti formativi 6.0
Tipo di valutazione Voto
Denominazione inglese WATER RESOURCES MANAGEMENT
Sito della struttura didattica https://www.agrariamedicinaveterinaria.unipd.it/
Dipartimento di riferimento Dipartimento Agronomia Animali Alimenti Risorse Naturali e Ambiente (DAFNAE)
Sito E-Learning https://elearning.unipd.it/scuolaamv/
Obbligo di frequenza No
Lingua di erogazione INGLESE
Sede LEGNARO (PD)
Corso singolo È possibile iscriversi all'insegnamento come corso singolo
Corso a libera scelta È possibile utilizzare l'insegnamento come corso a libera scelta

Docenti
Responsabile PAOLO TAROLLI AGR/08

Mutuazioni
Codice Insegnamento Responsabile Corso di studio
AVP5073917 WATER RESOURCES MANAGEMENT PAOLO TAROLLI AG0063

Dettaglio crediti formativi
Tipologia Ambito Disciplinare Settore Scientifico-Disciplinare Crediti
AFFINE/INTEGRATIVA Attività formative affini o integrative AGR/08 6.0

Organizzazione dell'insegnamento
Periodo di erogazione Secondo semestre
Anno di corso II Anno
Modalità di erogazione frontale

Tipo ore Crediti Ore di
didattica
assistita
Ore Studio
Individuale
ESERCITAZIONE 1.0 8 17.0
LABORATORIO 2.0 16 34.0
LEZIONE 3.0 24 51.0

Calendario
Inizio attività didattiche 02/03/2020
Fine attività didattiche 12/06/2020
Visualizza il calendario delle lezioni Lezioni 2019/20 Ord.2016

Commissioni d'esame
Commissione Dal Al Membri
3 Commissione a.a. 2019/20 01/12/2019 30/11/2020 TAROLLI PAOLO (Presidente)
BORGA MARCO (Membro Effettivo)
BONGHI CLAUDIO (Supplente)
DALLA FONTANA GIANCARLO (Supplente)
2  Commissione a.a. 2018/19 01/12/2018 30/11/2019 TAROLLI PAOLO (Presidente)
BORGA MARCO (Membro Effettivo)
BONGHI CLAUDIO (Supplente)
DALLA FONTANA GIANCARLO (Supplente)

Syllabus
Prerequisiti: Students are supposed to have a basic knowledge of math, physics, trigonometry, topography and GIS
Conoscenze e abilita' da acquisire: The students will learn how to appropriately apply principles of hydraulics and hydrology to manage the critical issues related to water resources in anthropogenic landscapes (e.g. lowlands in land reclamation areas, hilly agricultural contexts such as agricultural terraces). Then the students will analyze the ponding situation and soil erosion by water, exploring mitigation solutions. The course also offers an introduction to some of the novelties related to remote sensing technologies for the monitoring of the Earth surface, and it offers advanced applications of environmental data spatial analyses through GIS.
Modalita' di esame: The final exam consists in two section:
1. numerical exercises and multiple questions.
2. discussion of a case study through a technical report.
Criteri di valutazione: The evaluation of the exam is based on:
1. The capability of the candidate to solve numerical exercises and provide the right answers to the multiple questions.
2. The capability of the candidate to discuss and present a real case study, raising problems, and highlighting likely solutions to mitigate a critical issue.
Contenuti: LECTURES, SEMINARS, DISCUSSION
1. <Introduction>
- Human-Landscape interaction in the "Anthropocene"
- Socio-economic development & land degradation
- Case studies
- Roundtable Discussion
2. <Water management in lowlands>
- Lowlands in the world, in the EU, in Italy: challenges, criticalities, future perspectives
- Water management in land reclamation consortia ("Consorzio di Bonifica")
- Case study of the Netherlands
- Case study of Veneto
- Roundtable Discussion
3. <Principles of hydraulics>
- Physical properties of fluids
- Pressure, forces on submerged surfaces
- Open channel flow
- Measurement instruments
- Case study
- Roundtable Discussion
4. <Principles of hydrology>
- Water cycle and rainfall analysis
- Soil hydraulic properties
- Infiltration (Green-Ampt model)
- Surface and sub-surface water flow processes
- Measurement instruments and hydrometeorological networks
- Case study
- Roundtable Discussion
5. <Soil erosion>
- Types of soil erosion
- Impact of soil erosion by water in Europe and in the World
- Soil erosion analysis and modelling
- Case study
- Roundtable Discussion
6. <Remote sensing technologies>
- Airborne & Terrestrial Laser Scanners
- Unmanned Aerial Vehicles (Drones) topographic survey
- Structure from Motion (SfM) photogrammetric technique
- Case study
- Roundtable Discussion
7. <Soil and Water resources management>
- Land-use change effects on physical processes in the lowlands (rainfall-runoff analysis, ponding scenario analysis)
- Water resources management in land reclamation areas (saltwater intrusion monitoring and alert scenarios)
- Mitigation and control of land degradation in hilly landscapes (agricultural terraces, surface-water drainage systems)
- Case study
- Roundtable Discussion

GIS LAB
Lab.1 <Digital Terrain Analysis of lowlands>
- Digital Elevation Model (derived by laser scanner) of urbanized floodplains
- Digital terrain analysis: slope calculation, channel levees mapping
- Digital terrain analysis: curvature calculation, drainage ditches mapping
- Ponding (potential water depth on the surfaces) calculation and mapping
Lab.2 <Soil erosion>
- Soil erosion mapping and analysis in EU and Italy (using RUSLE)
Lab.3 <Drainage systems in high steep cultivated slopes>
- Drainage system analysis in terraced landscapes
- Drainage system analysis along agricultural roads
Attivita' di apprendimento previste e metodologie di insegnamento: Lectures & seminars: 24 hours
Exercises & practical case studies discussion: 8 hours
GIS lab: 16 hours
Eventuali indicazioni sui materiali di studio: - Power Point lectures
- scientific papers
- technical reports, web information
- seminars provided during the course
Testi di riferimento:

Didattica innovativa: Strategie di insegnamento e apprendimento previste
  • Lecturing
  • Laboratory
  • Problem based learning
  • Case study
  • Interactive lecturing
  • Working in group
  • Questioning
  • Action learning
  • Story telling
  • Problem solving
  • Mappe concettuali
  • Work-integrated learning
  • Active quiz per verifiche concettuali e discussioni in classe
  • Utilizzo di video disponibili online o realizzati
  • Files e pagine caricati online (pagine web, Moodle, ...)

Didattica innovativa: Software o applicazioni utilizzati
  • Moodle (files, quiz, workshop, ...)
  • ArcGIS

Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile
Fame Zero Salute e Benessere Istruzione di qualita' Industria, innovazione e infrastrutture Citta' e comunita' sostenibili Consumo e produzione responsabili Agire per il clima La vita sulla Terra